تولید محتوا چیست؟


مطمئنا می‌دانید محتوا چیست. اما خب در ادامه به طور مختصر در مورد محتوا توضیح می‌دهیم. هر آنچه که در اطرافتان می­‌بینید محتواست. میلیون‌ها سال پیش، افرادی که در غار زندگی می‌کردند برای انتقال مفاهیم به دیگران، اشکال مختلفی را روی دیوار غار می­‌کشیدند. این اشکال به دلیل اینکه پیامی را منتقل و با دیگران تعامل برقرار می‌کردند به نوبه خود یک محتوا در نظر گرفته می‌شوند. اگر کمی جلوتر بیایم، متون منتشر شده در اولین روزنامه را هم می­‌توان محتوا نامید. در حال حاضر متن‌های روی جلد بیسکوییت، قبض آب و برق، فیشی که از رستوران دریافت می‌کنیم و حتی اشاراتی که افراد ناشنوا برای انتقال مفاهیم از آن استفاده می­‌کنند را نیز می‌توان به عنوان محتوا در نظر گرفت.

در مجموع محتوا آن­چیزی است که از طریق آن پیامی به دیگران منتقل شود و طرف مقابل به راحتی آن­‌ را درک کند.

تولید از نظر واژگان به معنای پدید آوردن، ایجاد و زادن معنی شده است. بنابراین عبارت تولید محتوا به معنی یک محتوای ارزشمند، باکیفیت و منحصر به فرد است که برای مخاطبان هدف خود ایجاد می­‌گردد. برای تولید محتوای یکتا می‌توان یک تحلیل کلی انجام داد که مخاطبان چه نیازها و دغدغه‌­هایی دارند و چگونه می­‌توان با تولید محتوای مناسب، تمام سوالاتی که در ذهنشان دارند را برطرف کرد. هرچقدر به نیازهای مخاطبان خود بیشتر و بهتر پاسخ دهید می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کسب­ وکارتان کنید.

در حال حاضر بسیاری از مدیران کسب­ وکارها به سمت تولید محتوا رفته­‌اند. اما همیشه این سوال در ذهنشان وجود دارد که گردآوری محتوا با تولید محتوا چه فرقی دارد. گردآوری محتوا به معنی جمع آوری چندین مطلب از چندین سایت یا کتب و تغییر آن به صورت جزیی است اما تولید محتوا به این معناست که یک نویسنده براساس  مهارت، تجربه، خلاقیت و نوآوری به تولید محتوا بپردازد.

شاید گردآوری محتوا در کوتاه مدت از نظر هزینه و زمان به نفع یک مدیر کسب‌ ­وکار باشد اما در طولانی مدت  آن­ها را متضرر خواهد کرد. چرا؟

در بازاری که با حجم اطلاعات زیادی روبرو هستید، اگر محتوایی که تولید می‌کنید هیچ­گونه نوآوری و جذابیتی نداشته باشد نه تنها مخاطبان را دفع می‌کنید بلکه از طرف موتورهای جستجو امتیاز منفی هم دریافت خواهید کرد. شاید فکر کنید این موضوع چه ارتباطی به موتورهای جستجو دارد و یا موتورهای جستجو تنها یک ربات هستند و نمی‌توانند فرق محتوای تولید شده با محتوای کپی یا ویرایش شده را متوجه شوند.

اما اینگونه نیست الگوریتم پاندای گوگل آنچنان هوشمند است که به راحتی محتوای یونیک را تشخیص می­‌دهد. این الگوریتم پارامترهای بسیاری را برای تشخیص کپی بودن محتوا در نظر گرفته است. یکی از این موارد میزان علاقمندی کاربران به محتوایی است که تولید کرده‌­اید. این الگوریتم براحتی تشخیص می­دهد که محتوای شما به چه مقدار برای مخاطب باارزش است. از این رو محتوا را باید کاربر پسند ایجاد کنید و تا جایی که امکان دارد سوالاتی که در ذهن مخاطبان وجو دارد را برطرف کنید.

برای پاسخگویی به این سوالات می­‌توانید از تولید محتوای ویدئویی، متنی صوتی، گرافیکی و.. استفاده کنید. از هر مدل که استفاده می‌­کنید باید جوابی برای سوال مخاطبانتان باشد.

تا اینجا امیداوریم که تولید محتوا را کاملا متوجه شده باشید اما در ادامه می­خواهیم در مورد تولید محتوا متنی  و مزایا و معایبش صحبت کنیم.

تولید محتوا متنی

متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف می­‌باشد. تولید محتوای متنی به معنی نوشتن در مورد یک موضوع خاص است. اما محتوای متنی‌­که برای کسب و کارها تولید می­‌شود باید با هدف جذب مخاطب باشد و باعث رشد و توسعه کسب­ و کارتان گردد.

شاید به خودتان بگویید که در حال حاضر افراد هیچ علاقه ای به خواندن مطالب متنی ندارد و بیشتر به محتواهای گرافیکی یا ویدئویی تمایل دارند. این مسئله درست است اما اکثر مخاطبان متخصص به خواندن محتوای متنی علاقه­‌مندند. این در حالیست که آن­ها هر محتوای متنی‌­ای را قبول ندارند. متن­‌هایی برای این افراد جذابند که درباره یک موضوع بصورت کامل توضیح داده باشند  و تمام جوانب آن­را پوشش دهند و در نهایت افراد با خواندن آن متن به سراغ دیگر وب­سایت­‌ها نروند و در سایت شما به تمام مشکلات­شان پاسخ داده شود.

تولید محتوا متنی را می­‌توان در چندین دسته قرارداد، از جمله این دسته‌­ها می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر از منظر موتورهای جستجو آن را بررسی کنیم، موتورهای جستجو ازجمله گوگل هنوز برای محتوای متنی ارزش بسیاری قائل می‌شود.

از این رو  قبل از  تولید محتوای متنی باید یک استراتژی پیاده سازی کنید، بدین صورت که در ابتدا به جستجوی کلمات یا عبارات کلیدی بپردازید. این کار را می­‌توانید با استفاده از ابزارهای که در سطح اینترنت وجود دارد از جمله گوگل کی ورد پلنر، suggestion google انجام دهید، همچنین با استفاده از ابزارهای کلمات مرتبط مانند Kwfinder، lsiGraph، .. می­توانید تمام کلمات مرتبط را پیدا و سپس شروع به نوشتن محتوا کنید.

اگر به درستی از این ابزارها استفاده کنید متوجه می­‌شوید که مخاطبان در سطح اینترنت به دنبال چه چیزی می‌گردند و شما طبق همان شروع به نوشتن می‌کنید. از این رو به این مدل تولید محتوای بهینه­‌سازی شده برای موتورهای جستجو گفته می‌شود.

نکته دیگر این است که ترجمه یک متن را هم نباید به عنوان تولید محتوا در نظر گرفت. همانطور که گفته‌­ا‌یم الگوریتم­ های موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از گذشته شده‌اند و به راحتی براساس ساختار یک محتوا و کلماتی که در آن استفاده شده‌ است می­‌توانند تشخیص دهند که این محتوا ترجمه یا کپی شده است.

پس دقت زیادی در تولید کردن محتوای متنی خود داشته باشید تا از نظر گوگل به عنوان یک کپی ‌کار محسوب نشوید.

مزیت‌های تولید محتوا متنی

معایب تولید محتوای متنی

همانطور که در بالا در مورد مزایای تولید محتوای متنی صحبت شده است در ادامه برخی معایب آن­‌را بازگو می­‌کنیم:

چرا وب­ رمز را انتخاب کنیم؟

چرا باید همین حالا شروع به تولید محتوا کنید؟